Generationsperspektiv leder Löfbergs hållbarhetsarbete

Att utveckla och bry sig om nästa generation kaffeälskare här hemma i Sverige och unga kaffeodlare runt om i världen är en hjärtefråga för kafferosteriet Löfbergs, och en av de centrala delarna i deras hållbarhetsarbete. Här berättar kommunikationsdirektören Anders Thorén mer om hur Löfbergs jobbar med hållbarhet och kaffe.

Hållbarhetsfrågorna har varit aktuella på familjeföretaget Löfbergs ända sedan starten 1906. Redan då insåg man vikten av att ta ett socialt ansvar i närområdet i Karlstad. Idag genomsyrar hållbarheten hela företaget och hela värdekedjan, från böna till kopp, i odlarländer och på hemmaplan.

– Vi gör ingenting på Löfbergs utan att tänka på hållbarhetsfrågan. Hela vår värdekedja präglas av det, från hur bönan odlas, till transporten från odlingen till rosteriet i Sverige, till hur vi producerar det på ett bra och miljövänligt sätt, till hur det levereras och konsumeras på ett schysst sätt, berättar Anders.

Vilka är era största utmaningar?

– Det finns två stora hot: klimatförändringarna och återväxten av kaffeodlare, det vill säga att få nästa generation att vilja ta över familjens odling och fortsätta odla kaffe. De här två bitarna hänger ihop och är något vi jobbar aktivt med.

Varför är hållbarhet viktigt för Löfbergs?

– Vi ser att klimatförändringarna påverkar odlingarna och hur kaffebönderna har det. Vi känner att vi måste hjälpa odlarna att möta klimatförändringar och förbättra sina livsvillkor. I slutändan handlar det om att säkerställa att den råvara vi jobbar med finns kvar om 10-20 år.

Hur jobbar Löfbergs för att möta de utmaningar som ni står inför och hur ser ni till så att kaffet kommer finnas kvar om 10 år?

– Vi köper allt kaffe direkt från odlarländer och besöker kaffebönderna på plats. Vi driver även egna utvecklingsprojekt för kaffebönder runtom i världen. På våra resor ser vi att det går att möta klimatförändringarna och förbättra livsvillkor med hjälp av kunskap om odlingsmetoder och annat. Det kan handla om att använda nya arter av kaffebuskar som tål det nya tuffa klimatet, eller att så gräs eller andra täckgrödor som binder upp jorden så att den inte sköljs bort vid kraftiga skyfall. Det handlar också om att få den nya generationen att ta över odlingarna. Och det gör vi framförallt genom utbildning och genom att hitta sätt som de kan öka produktiviteten på så att de får ut mer kaffebär från varje buske, vilket gör att de kan öka sina inkomster. Vi handlar också direkt med dessa unga entreprenörer så att deras utvecklingsmöjligheter ska vara så goda som möjligt. Eftersom Löfbergs är ett familjeföretag som värnar om det lokala och familjära så känns det både naturligt och viktigt att jobba med generationsperspektivet. Både på hemmaplan i form av nästa generations kaffeälskare men också att jobba genuint med nästa generations kaffeodlare.

Löfbergs är en av we_change samarbetspartners 2017. Hur kommer det sig att ni har valt att engagera er och möte gymnasieungdomar runt om i Sverige?

– Generationsfrågan är som sagt väldigt central för Löfbergs. we_change är ett sätt för oss att möta en ny generation kaffeälskare som kan ge massa input till oss i vårt arbete och bidra med nya innovativa lösningar på de hållbarhetsutmaningar vi står inför. Det inspirerar oss på Löfbergs att tänka nytt och vi lär oss massor.

Nu blir i alla fall jag nyfiken … vad var det för spännande lösningar och idéer som unga hade?

– Vi mötte en oerhörd kreativitet och intresse under turnén. Vi fick massvis med positiv feedback på det hållbarhetsarbete som Löfbergs redan gör idag och det gav oss insikten att vi måste bli bättre på att berätta om allt som vi gör. Det var många som hade tankar kring våra transporter och hur man kan göra dem smidigare och mer hållbara och om jag ska dela med mig av en idé som kom upp och som var lite galen och gränslös så väljer jag den som handlade om att bygga pipelines från odlarländerna hit till Sverige. Ett spännande sätt att frakta kaffe på, eller hur?

Avslutningsvis, vad har du för tips till unga som vill agera mer hållbart eller engagera sig?

– Om man är en ung kaffedrickare är mitt tips att alltid kontrollera och ställa krav på det kaffe man dricker. Se till så att det kommer från certifierade odlingar, det vill säga att de har någon märkning som ekologiskt, Fairtrade eller Rainforest Alliance. Dricker man inte kaffe än och behöver ett råd är mitt tips att vara nyfiken och att ifrågasätta! Ställ frågor till höger och vänster, det gjorde alla de unga vi mötte under we_change och det gav oss på Löfbergs massor att tänka på och förhoppningsvis blev även de lite klokare.